Fashion

De ce nu e o problemă că brandurile de lux au devenit accesibile

Stefana Macovei
April 4, 2018 12:36 PM

Am stat să mă gândesc deseori la toată situația asta cu streetwear-ul actual și cum brandurile de lux, odată destinate doar unui procent infim al populației extrem de bogate, au devenit mult mai accesibile nouă, muritorilor de rând.

Nu mai e de mirare că în anul precedent top 3 cele mai bine vândute produse ale brandurilor de lux au fost șlapii Gucci – GG blooms supreme, pantofii sport – Balenciaga Speed și cureaua GG logo belt (conform lyst.com). Ce au aceste trei piese în comun? Ei bine, toate acestea vin la prețuri de sub 500$. Pentru cineva care și-ar fi dorit mereu să poarte în picioare o pereche de Balenciaga, e cu siguranță ceva. În plus, odată cu expansiunea streetstyle-ului, cred că îți dai seama că brandurile – care erau considerate cândva exlusiviste, elegante și extrem de scumpe – coboară la nivelul financiar al maselor și li se adresează direct.

Înainte să te repezi către concluzii pripite de genul “ce-au fost și ce-au ajuns”, gândește-te că industria modei este o afacere. O afacere, aș adăuga, de sute de miliarde de dolari, iar în secolul vitezei, dacă nu te adaptezi, ei, bine, mori. Casele mari de modă nu au cum să supraviețuiască din consumul celor X% cei mai bogați ai lumii. Gândește-te că o societate prosperă și echilibrată este formată dintr-o majoritate a clasei de mijloc, nu din extremele de sus și, respectiv, jos. Același lucru se întâmplă și în modă. De ce crezi că cele mai bine vândute item-uri, în general, sunt accesoriile și cosmeticele? De ce crezi că aproape fiecare casă de modă mare scoate și parfumuri? Yves Saint Laurent nu a fost parfumier. De ce vinde Balenciaga genți? Designerul nu prin asta s-a afirmat. De ce crezi că face Dolce&Gabbana pantofi? Ei n-au început ca pantofari. Este vorba de adaptare. Atât timp cât business-ul tău o duce bine dacă reușești să vinzi huse de telefon cu logo-ul brandului tău pe ele ca să îți susții colecțiile de modă (cele nenumărate pe care trebuie să le faci în fiecare an), atunci ăsta e un câștig. Și, da, tot ce este haute couture este, în continuare, destinat păturii de sus.

Gândește-te la companiile aeriene. La mijlocul secolului trecut era un lux să zbori cu avionul. Doar cei care făceau parte din clasa superioară a societății reușeau să beneficieze de un astfel de serviciu. Era o chestiune off-limits pentru majoritatea societății. Însă, odată ce lumea a evoluat (și da, tehnologia are o contribuție esențială în acest sens), cursele aeriene au devenit din ce în ce mai accesibile publicului larg. Săptămâna asta îmi povestea un prieten despre cum a venit din Italia nu de mult cu un zbor ce l-a costat 1 euro. Da. Eu trebuie să recunosc că am auzit doar de cursa spre Londra la 5 euro. Still. Dacă te gândești că poți să ajungi la Londra cu 5 euro, ia fă o socoteală următoarea dată când comanzi un meniu mare la un lanț de fast food. Și nu e vorba doar de companiile low-cost, pe care le poți compara cu piesele de modă din brandurile-soră ale celor mari, ca See by Chloe, Love Moschino, Marc by Marc Jacobs sau MM6 by Margiela, ca să enumăr câteva. Este vorba despre companiile de linie, pe care le cunoaștem cu toții, însă, care își vor pătra mereu First-Class-ul ca variantă haute-couture. Înțelegi? Însă dacă s-ar rezuma doar la First-Class, crede-mă că ar da faliment săptămâna viitoare.

Faptul că brandurile se adaptează erei în care trăim nu mi se pare deloc o problemă. De la streetsyle la parfumuri și așternuturi de pat, I’m all in în ceea ce privește companiile de lux. Ce mi-ar plăcea, însă, ar fi să existe puțin mai multă diversitate și identitate personală, că prea seamănă unele cu altele. That’s all. Dar asta e o altă discuție.